Feb 20, 2008

حجاب اسلامي


مولانا غلام حيدر فاروقي امام جمعه اهل سنت بيرجند در خطبه هاي نماز جمعه

موضوعي که پيرامون آن صحبت خواهد شد، حجاب اسلامي است. دعا کنيد که خداوند متعال به همه ما توفيق عمل با اخلاص عنايت بفرمايد: اگر به آيات سوره نور عمل شود، هيچ فساد وتباهي در جوامع رخ نخواهد داد، زيرا خداوند متعال از اسبابي که موجب فساد و فحشا در جامعه مي شود، شخص مومن را بر حذر مي دارد.
خداوند متعال در قرآن شريف خطاب به پيامبرش مي فرمايد: (قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم ذلک ازکي لهم ان الله خبير بما يصنعون و قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن) به زنان و مردان مومن بگو که چشمهايشان را فرو بيندازند و از نگاه کردن به نامحرم بپرهيزند و پاکدامني و عفت خود را رعايت کنند، اين برايشان بهتر و پاکيزه تر است. خدا به آن چه که انجام مي دهند آگاه است.
يعني خداوند متعال آن چشمهاي خيانت کار را مي داند، آنهايي که زير چشمي به ناموس مردم نگاه مي کنند و چشم چراني مي کنند، حتي آن چه که در دلها نهفته است و بر زبان نياورده هم خدا مي داند. خداوند خيال و نيات انسان را مي داند، خداوند در آيه اي ديگر به طور مستقل به زنان مي فرمايد: به زنان مومن بگو که آنان هم چشمهايشان را از نگاه به نامحرم باز دارند. و عفت و پاکدامني خويش را حفظ نمايند. خداوند متعال در اين آيات از سبب هايي که منجر به فساد و فحشا مي شود شخص مومن را بر حذر مي دارد و مي فرمايد: (و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن ) از گناهان، آنچه ظاهر و پيدا است، نزديک آن هم نشويد (و لا تقربوا الزاني انه کان فاحشة و ساء سبيلا ) چه برسد که آن را انجام دهيد. ازاسباب و سبب هايي که ممکن است باعث انجام کار زشت شود، بپرهيزيد و نزديک آن نشويد. يعني به زنا که عمل بسيار زشت و گناه بسيار بزرگي است، نزديک نشويد. و از اسبابي که موجب انجام اين عمل زشت مي شود، بپرهيزيد.
خوردن مال يتيم! مثل اين است که شکمتان را از آتش جهنم پر مي کنيد. خداوند مي فرمايد (و لا تقربوا مال اليتيم الا بالتي هي احسن ) به مال يتيم نزديک نشويد. کاري انجام ندهيد که منجر به تلف شدن مال يتيم شود. در بسياري از آيات خداوند متعال از سبب هايي که ممکن است باعث انجام گناه شود، انسان را بر حذر مي دارد. پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: (لکل ملک حمي و حمي الله محارمه من حام حول الحمي يوشک ان يقع فيه) هر پادشاهي يک منطقه ممنوعه اي دارد، که کسي ديگر حق ندارد، به آن منطقه نزديک و داخل آن شود. و فرمودند: منطقه ممنوعه خداوند، حرام ها است. که شخص مومن حق ندارد نزديک آن حرام ها شود. پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: وقتي کسي اطراف منطقه ممنوعه مي گردد و راه مي رود و گوسفندانش را به اطراف آن نزديک مي کند، هر آن ممکن است که وارد آن منطقه شود.
لذا نگاه به نامحرم و نگاههايي که توام با شهوت و غرايز سوء است، يکي از اسبابي است که غريزه انسان را تحريک مي کند و انسان را به فحشا و فساد مي کشاند. که در واقع، نگاه و چشم کليد قلب است. هر آنچه که انسان مي بيند تمايل آن در قلب انسان به وجود مي آيد، شاعر مي گويد: ز دست ديده و دل هر دو فرياد/ که هر چه ديده بيند دل کند ياد. بسازم خنجري نيشش ز فولاد / زنم بر ديده تا دل گردد آزاد.
آن خنجري که مي تواند قلب انسان را از آلودگي ها و تمايل به فحشا و فساد باز دارد، غض البصر است. چشمها را نامحرم نگه داشتن، به نامحرم نگاه نکردن. از چشم چراني ها دوري کردن، قلب انسان را از آلوده شدن و تمايل به فساد وفحشا باز مي دارد. اکثر حوادثي که در جهان اتفاق مي افتد، نخست با يک نگاه آغاز مي شود. شاعر عرب مي گويد: (کل الحوادث مبداها من النظر و معظم النار من متصغر الشرر ) همه حادثه اي، ابتدا با نگاه کردن شروع مي شود، همان طور که آتش سوزيهاي بزرگ و هولناک، اول با يک جرقه آغاز مي شود، (نظرة فابتسامة فسلام فکلام فموعد فلقاء ) بعد از نگاه، نوبت به سلام مي رسد و بعد از سلام، گفتگو و کلام آغاز مي شود و بعد از سلام و گفتگو، نوبت به وعده و وعيد و ملاقات مي رسد، بعد از ملاقات دست به عمل زشت مي زند.
عمل منکر و زشت و فحشا، ابتدا از نگاه شروع مي شود، به همين خاطر در روايات هم تاکيد شده که چشمهايتان را از نگاه کردن به نامحرم باز داريد. پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: (العينان تزنيان و زناهما النظر) چشم هم زنا مي کند و آن نگاه کردن به نامحرم است، چون در نگاه کردن به نامحرم، نوعي تلذذ و اشباع غريزه است. در روايتي ديگر پيامبر اکرم خطاب به حضرت علي کرم الله وجهه مي فرمايند: (يا علي لا تتبع النظرة النظرة فانما لک الاولي و ليست لک الاخرة) (چون پيامبر وقتي که مي خواستند مطلبي را بيان کنند به يکي از اصحاب خطاب مي کردند که درسي باشد براي انسانها تا ابد. و الا اصحاب و ياران پيامبر الگوي تقوا و پرهيزگاري بودند.) اي علي وقتي در خيابان راه مي روي احتمال دارد نگاه تو به نامحرمي بيفتد، لذا نگاه اول که غير عمد است اشکالي ندارد. اما نگاه دوم، يا همان نگاه اول را ادامه دادن و چشمشان را پايين فرو نبستن گناه دارد. پيامبر مي فرمايند: زمانيکه چشم انسان به نامحرمي ا فتد، بايد سريع چشمش را پايين بيندازد. اين عمل براي زن و مرد فرقي ندارد، زنها هم بايد از نگاه کردن به مردان نامحرم چشم بپوشند.
نگاه اول عيبي ندارد به شرطي که به طور غريزي و عمد نباشد. اما نگاهاي بعدي گناه دارد و زنا محسوب مي شود. و از همه اينها در روز قيامت باز خواست مي شود. خداوند مي فرمايد: (ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا) در قيامت از گوشها سوال مي شود که در دنيا چه چيزي را شنيدي، سخن رسول خدا و تلاوت قرآن را شنيدي، يا موسيقي هاي مبتذل و ترانه هاي مبتذل را؟
متاسفانه امروزه بسياري از جوانان ما وقت و جوانيشان را که بزرگترين سرمايه انسان و ستاره درخشاني است که فقط يک مرتبه در عمر انسان مي درخشد را در نشستن پاي ترانه هاي مبتذل و موسيقي و کامپيوتر و اينترنت و سيدي هاي مبتذل مي گذرانند!. پيامبراکرم (ص) در اين باره مي فرمايند: (الغناء ينبت النفاق في القلب کما ينبت الماء الزرع ) موسيقي هاي مبتذل که انسان را از ياد خدا دور مي سازد و غرايز و شهوت انسان را تحريک مي کند، و نفاق را در قلب انسان زياد مي کند. همانطور که آب کشتزار مي روياند و رشد مي دهد و بزرگ مي شود. همين طورترانه و موسيقي هاي مبتذل هم، نفاق را در قلب انسان زياد مي کند. و در روايتي ديگر مي فرمايند: (استماع صوت الملاهي معصية و الجلوس عليها فسق و التلذذ بها من الکفر) گوش دادن به آنچه که انسان را از راه خدا باز مي دارد گناه است و نشستن پاي سخنان فسق، ممکن است که ايمان انسان تباه سازد، و لذت بردن از گناه شاخه اي از کفر است.
بسياري از مفسرين در تفسير آيه (و من الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله) مي نويسند: منظور از سخن بيهوده، سيديها و نوارهاي مبتذل است که هم خودشان گناه مي کنند و هم ديگران را به گناه و گمراه مي کشانند.
ديگر اينکه از قلب هم سوال مي شود، که در خود چه داشتي که ديگران از آن خبر نداشتند؟ بخل، تکبر، حسد يا ايمان، تقوا، تواضع و حب خدا ورسول خدا و مومنين را؟ به همين خاطر پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: (اضمنو لي ستا من انفسکم اضمن لکم الجنة، اصدقوا اذا حدثتم و اوفوا اذا وعدتم و ادوا اذا ائتمنتم و احفظوا فروجکم و غضوا ابصارکم و کفوا ايديکم) شما شش چيز را بر خودتان لازم بگيريد و پايبند به آن باشيد و به آن عمل کنيد. اگر اين طور کرديد من هم براي شما بهشت را تضمين مي کنم.
اول: اينکه در صحبت کردن با ديگران صداقت داشته باشيد و از دروغ بپرهيزيد.
دوم: وقتي با کسي وعده مي گذاريد به وعده تان وفا کنيد و خلاف وعده نکنيد.
سوم: اگر امانتي در نزدتان نهاده شد، در آن خيانت نکنيد، و آن را صحيح و سالم به صاحبش برگردانيد.
چهارم: عفت و پاکدامني خود را حفظ کنيد و از فحشا و فساد بپرهيزيد.
پنجم: از چشم چراني و نگاه کردن به نامحرم بپرهيزيد، چون نگاه کردن به نامحرم از دامهاي شيطان است. خداوند مي فرمايد: (يا ايها الذين امنوا لا تتبعوا خطوات الشيطان و من يتبع خطوات الشيطان فانه يامر بالفحشاء و المنکر) اي مومنين به دنبال شيطان راه نرويد از گامهاي شيطان پيروي نکنيد کسي که به دنبال شيطان مي رود و به وسوسه هاي شيطان عمل مي کند، بايد بداند که شيطان دشمن قسم خورده انسان است. و هرکس که شيطان را به عنوان دوست خود انتخاب کند بايد بداند که شيطان انسان را وادار به فحشا و فساد مي کند.
ششم: دستهايتان را از آزار و اذيت به ديگران باز داريد. اگر شما اين شش خصلت را داشتيد. من هم براي شما بهشت را تضمين مي کنم.
و جايي ديگر مي فرمايند: (آيه المنافق ثلاث اذا حدث کذب و اذا وعد اخلف و اذا ائتمن خان) نشانه منافق سه چيز است. اول: هرگاه که صحبت مي کند دروغ مي گويد. و هنگامي که وعده مي دهد خلاف وعده مي کند و هنگامي که امانتي به او سپرده مي شود، خيانت درامانت مي کند.
بحث در نگاه به نامحرم است، پيامبر ميفرمايند: (النظر سهم من سهام ابليس من ترکه مخافتي ابدلته ايما نا يجد حلاوته في قلبه) نگاه کردن به نامحرم و ناموس ديگران تيري زهرآلود است، کسي که از نگاه کردن به نامحرم بپرهيزد و چشم خود را از نامحرم نگه دارد. خداوند متعال ايماني به او مي دهد، که شيريني آن را در قلبش حساس مي کند. پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند:(من يضمن لي ما بيني لحييه و ما بين رجليه اضمن له الجنة) کسي که عورت و زبانش را در از گناه حفظ کند، من براي او بهشت را ضمانت مي کنم.
در احاديث رسول الله بسيار تاکيد شده که مواظب نگاها يتان باشيد. چشم بهترين نعمت است بشرطي که از اين نعمت همان گونه که شريعت اسلام دستور داده استفاده شود.
پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: (کل عين باکية يوم القيامة الا عينا غضت عن محارم الله و عينا سهرت في سبيل الله) همه چشمها در روز قيامت گريانند، مگر دو چشم. يکي آن چشمي که در دنيا توانسته از نگاه به نامحرم محفوظ بماند. دوم چشمي که در راه خدا شبها بيدار بوده و از ترس خدا گريه کرده است.
نگاه کردن به نامحرم قطعا حرام است. چه براي زن و چه براي مرد!. بعضي ها مي گويند فقط مردها نبايند به نامحرم نگاه کنند براي زنها اشکالي ندارد.
روزي دو تا از همسران پيامبراکرم(ص) حضرت ام سلمه و ميمونه در خانه نشسته بودند.که عبد الله ابن مکتوب که شخص نابينايي بود وارد منزل رسول خدا شد، آنها حجاب نکردند. پيامبر فرمودند: حجاب کنيد، همسران پيامبر فکر کردن چون اين شخص نابينا است و ما را نمي بيند، لذا لازم نيست به خانه ديگر برويم. گفتند: يا رسول الله (فقالتا انه اعمي قال (ص) افعميا و ان انتما الستما تبصرانه) او نابينا است و ما را نمي بيند. پيامبر فرمودند: او شما را نمي بيند، آيا شما هم او را نمي بينيد؟ همان طور که مرد حق ندارد به نامحرم نگاه کند، زن هم نبايد به مرد نامحرم نگاه کند.
مطلب دوم: درباره خلوت با نامحرم است، پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: (من کان يؤمن بالله و اليوم الاخر فلا يخلون بامراة ليس معها ذو محرم منها، فان ثالثهما الشيطان) هر کس که به خدا و روز قيامت ايمان دارد، از خلوت کردن با زن نامحرم بپرهيزد. زني که محرمي ندارد و تنها است، مرد حق ندارد با او بشيند. چون در جايي که دو نفر هستند، نفر سوم شان شيطان است.
پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: (اياکم و الدخول علي النساء، فقال رجل من النصار افرايت الحمو يا رسول الله؟ قال الحمو الموت) در خانه اي که زن تنها است و مردي وجود ندارد، وقتي که مي خواهيد داخل شويد، اول در بزنيد و اجازه بگيريد و سر زده داخل نشويد. مردي از انصار پرسيد، آيا خويشاوندان، مثل برادر شوهر و پسر عمو و... همين حکم را دارند؟ پيامبر فرمودند: ورود خويشاوندان مرد يا زن فرقي نمي کند، مانند مرگ است. (خطرناک است) زيرا شخص غريبه وقتي براي اولين بار با زن روبرو مي شود، با خلق و خوي و رفتار زن آشنا نيست، ولي خويشاوندان کاملا از حالات و خلق و خوي يکديگر با خبرند.
و در روايتي ديگر مي فرمايند: (ان من اهل النار نساء کاسيات عاريات مائلات مميلات روسهن کاسنمة البخت لا يدخلن الجنة و لا يجدن ريحها) از اهل جهنم زنهايي هستند، که لباسهاي بدن نما مي پوشند، زنهايي که قسمتي از بدنشان با آن لباسها معلوم است، روسري مي پوشند، اما بيشتر موهايشان ديده مي شود. يا لباسهاي چسبان مي پوشند، وقتي که راه مي روند تمام اعضاي بدنشان ديده مي شود. زنهايي که با رفتار و کردارشان توجه ديگران را به طرف خود جلب مي کنند. زنهايي که موهايشان را بالاي سرشان مانند کوهان شتر درست مي کنند. اين زنها اهل جهنمند و هرگز بوي بهشت به مشامشان نمي رسد.
پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: اشکالي ندارد که زن خودش را آرايش کند و خوشبو بزند بشرطي که در خانه و براي شوهرش باشد.
حضرت ابن عباس (رض) مي فرمايد: همان طور که مرد دوست دارد زن براي او خودش را آرايش کند، زن هم دوست دارد که شوهرش خودش را براي زن مرتب کند.
پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: (ايما امراة استعطرت فمرت علي قوم ليجدوا ريحها فهي زانية) زني که عطر بدنش به مشام نامحرم برسد، آن زن زنا کرده است. زن زمانيکه از خانه بيرون مي شود نبايد آرايش کند و خوشبو بزند.
پيامبراکرم (ص) مي فرمايند: (لا يقبل الله من امراة صلاة خرجت الي المسجد و ريحها تعصف حتي ترجع فتغتسل) خدا نماز زني را که خوشبويي مي زند و به مسجد مي رود قبول نمي کند. مگر اينکه برگردد و غسل کند تا بو از او دور شود. و در جايي ديگر مي فرمايند: (انهوا نساءکم عن لبس الزانية و التبختر في المسجد ) اي مردان زنانتان را منع کنيد از پوشيدن لباسي که جلب توجه مي کند و از آن چه که سبب تکبر زنان مي شود. (که همان طلا و جواهرات است) و در جايي ديگر مي فرمايند: (اذ اصلت المراة خمسها و حصنت فرجها و اطاعت بعلها دخلت من اي ابواب الجنة شاءت) : هنگاميکه زن پاي بند به نمازهاي پنجگانه باشد و از دستورات شرعي شوهرش اطاعت و عفت و پاکدامني خود را حفظ کند، در روز قيامت از هر دري از درهاي بهشت که بخواهد مي تواند وارد بهشت شود.
و در روايتي ديگر مي فرمايند: (ايما امراة ماتت و زوجها عنها راض دخلت الجنة) هر زني که بميرد و شوهرش از او راضي باشد، وارد بهشت مي شود. زن وقتي که مي خواهد از خانه خارج شود بايد از شوهرش اجازه بگيرد. (ايما امراة خرجت من بيت زوجها بغير اذن زوجها کانت في سخط الله حتي ترجع الي بيتها او يرضي عنها زوجها) هر زني که بدون اجازه شوهرش از خانه خارج شود خداوند بر او خشم مي گيرد، مگر اينکه به خانه برگردد، يا اينکه شوهرش را از خود راضي کند.

0 نظرات شما: