گفتگو با محمد برفى نويسنده و پژوهشگر
راجع به نهضت بيدارى اسلامى
اولين سوال: پديده بيدارى اسلامى را در ميان مسلمين جهان چگونه ارزيابى مىكنيد؟
در چند دهه اخير پديده بيدارى اسلامى حقيقتى انكارناپذير مىباشد كه امت اسلامى پس از خواب طولانى و غفلتى خطرناك و استعمار زدگى و ستم پذيرى تاريخى، بار ديگر هويت خود را در بازگشت به هويت اسلامى مىجويد و در تلاش است تا هويت آسيب ديده خود را بازسازى نمايد. اما واقع امر آن است كه اين پديده در بين مسلمانان فراگير، عميق و گسترده نشده است و در حد احساس دردى باقى مانده كه نياز به كالبد شكافى دقيق و عميق دارد تا به دعواى بين پدر و فرزند بر سر هويت يابى تبديل نگردد آنچنان كه امروز با كمال تأسف شاهد تقابل بيدارى اسلامى و دين مدارى سنتى با يكديگر مىباشيم. اگر چه بعضى از معاندان برآنند تا دست آوردهاى مطلوب بيدارى را به كلى منكر گردند و بيدارى را مترادف با ريشهاى بلند، نصايح خشونتآميز و دگر انديشى و سختگيرى و تند روى جلوه دهند و در پى آنند تا بيدارى را در قفس اتهام اعمال تروريستى و ارتجاعى زندانى نمايند، اين واقعيت را نمىتوان از نظر دور داشت كه بيدارى اسلامى در عين كاستىها، دست آوردهاى مطلوبى را نيز در پى داشته است كه توجه جامعه جهانى به اسلام و گسترش رعايت شئون اخلاقى در بين مسلمانان و مقاومت در مقابل ساير مكاتب، و حركتهاى آزادى بخش و استقلال طلبانه كه بعضى هم به نتايجى دست يافتند، از جمله دستاوردها و ثمرههاى مطلوب اين بيدارى مىباشد.
س:2- به نظر شما چه موانع و مشكلاتى بر سر راه بيدارى مسلمين جهان وجود دارد؟
در مسير نهضت بيدارى مسلمانان و هويت يابى شان موانع متعددى وجود داشته و دارد كه از آن جمله: عقب ماندگى فرهنگى و فكرى جهان اسلام، اختلافات فرقهاى و مسلكى، فقدان روحيه جمعى، فقدان برنامه ريزى، بى توجهى به بازتابها و غفلت از رسانهها، خيانت حكام و توطئههاى دشمنان استعمارگر و غرب زدگى سبب شده است تا نهضت بيدارى اسلامى در ابعاد مختلف ايدئولوژى، سازماندهى و بسيج نيروها كه از عوامل موفقيت هر نهضت است، دچار مشكل گردد.
پايين بودن سطح فرهنگ دنياى اسلام و شرايط جهل آور سبب شده است تا از يك طرف جريان بيدارى با خطر التقاط و افراط و تفريط مواجه گردد و از طرفى در تقابل با سنت گرايى و سلفى گرايى قرار گيرد كه در اين زمينه نقش قدرتهاى استعمارى و حاكمان خائن را نمىتوان ناديده گرفت.
لذا ضرورت نياز به اعتدال و ميانه روى در حركت مطرح مىباشد تا با آگاهى درست، از تقابل با دين مدارى سنتى بر حذر مانده و با كاستن از تفرقههاى موجود امت اسلامى تمام نيروها را در جبههى هويت اسلامى بسيج نمايند كه اين امر خود نياز به رهبران فهيم دارد تا با سازماندهى درست و با پرهيز از حساسيت زدايى بستر لازم را جهت رشد نهال بيدارى فراهم نمايند.
س:3- به نظر شما فرهنگ شهادتطلبى و وحدت اسلامى در به ثمر نشستن نهضت بيدارى اسلامى چه جايگاهى دارد؟
هيچ حركت و نهضتى را نمىتوان در تاريخ مشاهده نمود كه با نشستن و عدم مجاهدت، به پيروزى دست يافته باشد، فرهنگ شهادتطلبى در اسلام، اوج مجاهدتى را نشان مىدهد كه پيروزى بر دشمن را نه تنها به ارمغان مىآورد بلكه خود نيز اوج پيروزى است و ارمغانى است كه شهيد به آن دست مىيابد و هيچ نهضت و جنبشى بدون بسيج تمام نيروهاى خود موفق نشده است و نهضت اسلامى نيز در صورتى كه برخوردار از وحدت و همدلى امت اسلامى نشود، اميد به موفقيت آن نمىتوان داشت.
س:4- علت اصلى تأكيد امام خمينى بر وحدت كلمه را در چه مىدانيد؟
امام خمينى (رح) با توجه به آن كه رهبرى انقلاب اسلامى ايران را عهده دار بودند به اهميت اين نكته واقف بودند كه بدون بسيج تمام نيروها نمىتوان به پيروزى رسيد و از آسيبها محفوظ ماند، لذا فلسفه تاكيد ايشان بر وحدت كلمه، به خاطر تاثيرى است كه وحدت در پيروزى و حفظ نهضت انقلاب اسلامى دارا مىباشد.
س:5- عملكرد جمهورى اسلامى ايران را درباره نهضت بيدارى اسلامى و اتحاد جهان اسلام چگونه ارزيابى مىكنيد؟
ناظران آگاه معتقدند در صورتى كه انقلاب اسلامى ايران در صحنه داخلى و خارجى بتواند چهرهى موفقى از هويت اسلامى خود ارائه دهد و ايران اسلامى تجلىگاه ارزشهاى دينى شود، به طور حتم بيدارى اسلامى را استمرار و قوت خواهد بخشيد و الگوى مصلحان و بيدارى اسلامى واقع خواهد شد كه اين بسته به همت و عملكرد مسئولان نظام جمهورى اسلامىمان دارد كه با چه تدابيرى حافظ هويت ايران اسلامى خواهند بود، نكته ديگر اين است كه انقلاب اسلامى مىتواند با پيشگامى در وحدت آفرينى و اعتدال در فكر، پايگاه آموزشى و خبر رسانى مناسبى براى جريان بيدارى اسلامى واقع گردد و منتظر آن نماند ديگران كه در بستر تعصب گرفتار آمدند از خود اعتدالى نشان دهند.
س:6- مسلمانان خراسان جنوبى كه آرزوى ديرينهشان با استان شدن برآورده شد در روند بيدارى اسلامى چه نقشى مىتوانند داشته باشند؟
مسلمانان منطقه قهستان اعم از شيعه و سنى مىتوانند با درك رسالت جهانى و منطقهاى خود نقش سازندهاى در جريان بيدارى اسلامى آن هم در سايه همدلى و وحدت ايفا كنند.
چون منطقه از ابعاد مختلف تاريخى، جغرافيائى و پتانسيلهاى موجود فكرى زمينه آنرا دارد كه گامهاى مؤثرترى در شرق دنياى اسلام ايفا نمايد وبار ديگر شخصيتهاى سازندهاى همچون علامه عبدالعى بيرجندى، علامه قهستانى، حكيم نزارى و بهرامشاه و... را به جهان اسلام تقديم كند.
به قول اقبال لاهورى «برق سينا در قهستان تو هست»
مشروط به آنكه انسانهاى خلوت گزيده از كنج خلوت و آرامش عزلت به درآيند.
در قهستان خلوتى ورزيدىئى
رستخيز زندگى ناديدهئى
جان تو بر محنت پيهم صبور
كوش در تهذيب افقان غيور
تا ز صديقان اين امت شوى
بهر دين سرمايه قوت شوى
و جام عشق خدمت گذارى را در قهستان به گردش در آوريم ان شاءاللّه
سرورى در دين ما خدمت گرى است
عدل فاروقى و فقر حيدرى است
سوز صديق و على از حق طلب
ذرئى عشق نبى از حق طلب
خيز و اندر گردش آور جام عشق
در قهستان تازه كن پيغام عشق
س:7- به نظر شما چرا ابرقدرتها با اسلام سر ستيز دارند؟
تفكر اسلامى، طاغوت را برنمىتابد و به همين خاطر نه تنها ابرقدرتها با اسلام سر ستيز دارند بلكه نيمچه طاغوتهاى موجود در دنياى اسلام نيز، تاب تحمل انديشهى يكتا پرستى را ندارند.
نكته ديگر آن كه در دنياى معاصر، طاغوتهاى رشد يافته در مكتب سرمايهدارى به ويژه بعد از فرو پاشى شوروى و كمرنگ شدن انديشه كمونيستى، تنها مكتبى كه پتانسيل تهديد آنها را دارا مىباشد اسلام است.
لذا در جريان خود ساخته 11 سپتامبر، بزرگترين طاغون زمان فرياد جنگ صليبى سر داد اگر چه پس از آن به اشتباه بزرگ خود پى برد. لذا با عذرخواهى و با هويت نامشخص به جنگ اسلام و مسلمانان آمدند و «و مكروا و مكراللّه و اللّه خير الماكرين»
راجع به نهضت بيدارى اسلامى
اولين سوال: پديده بيدارى اسلامى را در ميان مسلمين جهان چگونه ارزيابى مىكنيد؟
در چند دهه اخير پديده بيدارى اسلامى حقيقتى انكارناپذير مىباشد كه امت اسلامى پس از خواب طولانى و غفلتى خطرناك و استعمار زدگى و ستم پذيرى تاريخى، بار ديگر هويت خود را در بازگشت به هويت اسلامى مىجويد و در تلاش است تا هويت آسيب ديده خود را بازسازى نمايد. اما واقع امر آن است كه اين پديده در بين مسلمانان فراگير، عميق و گسترده نشده است و در حد احساس دردى باقى مانده كه نياز به كالبد شكافى دقيق و عميق دارد تا به دعواى بين پدر و فرزند بر سر هويت يابى تبديل نگردد آنچنان كه امروز با كمال تأسف شاهد تقابل بيدارى اسلامى و دين مدارى سنتى با يكديگر مىباشيم. اگر چه بعضى از معاندان برآنند تا دست آوردهاى مطلوب بيدارى را به كلى منكر گردند و بيدارى را مترادف با ريشهاى بلند، نصايح خشونتآميز و دگر انديشى و سختگيرى و تند روى جلوه دهند و در پى آنند تا بيدارى را در قفس اتهام اعمال تروريستى و ارتجاعى زندانى نمايند، اين واقعيت را نمىتوان از نظر دور داشت كه بيدارى اسلامى در عين كاستىها، دست آوردهاى مطلوبى را نيز در پى داشته است كه توجه جامعه جهانى به اسلام و گسترش رعايت شئون اخلاقى در بين مسلمانان و مقاومت در مقابل ساير مكاتب، و حركتهاى آزادى بخش و استقلال طلبانه كه بعضى هم به نتايجى دست يافتند، از جمله دستاوردها و ثمرههاى مطلوب اين بيدارى مىباشد.
س:2- به نظر شما چه موانع و مشكلاتى بر سر راه بيدارى مسلمين جهان وجود دارد؟
در مسير نهضت بيدارى مسلمانان و هويت يابى شان موانع متعددى وجود داشته و دارد كه از آن جمله: عقب ماندگى فرهنگى و فكرى جهان اسلام، اختلافات فرقهاى و مسلكى، فقدان روحيه جمعى، فقدان برنامه ريزى، بى توجهى به بازتابها و غفلت از رسانهها، خيانت حكام و توطئههاى دشمنان استعمارگر و غرب زدگى سبب شده است تا نهضت بيدارى اسلامى در ابعاد مختلف ايدئولوژى، سازماندهى و بسيج نيروها كه از عوامل موفقيت هر نهضت است، دچار مشكل گردد.
پايين بودن سطح فرهنگ دنياى اسلام و شرايط جهل آور سبب شده است تا از يك طرف جريان بيدارى با خطر التقاط و افراط و تفريط مواجه گردد و از طرفى در تقابل با سنت گرايى و سلفى گرايى قرار گيرد كه در اين زمينه نقش قدرتهاى استعمارى و حاكمان خائن را نمىتوان ناديده گرفت.
لذا ضرورت نياز به اعتدال و ميانه روى در حركت مطرح مىباشد تا با آگاهى درست، از تقابل با دين مدارى سنتى بر حذر مانده و با كاستن از تفرقههاى موجود امت اسلامى تمام نيروها را در جبههى هويت اسلامى بسيج نمايند كه اين امر خود نياز به رهبران فهيم دارد تا با سازماندهى درست و با پرهيز از حساسيت زدايى بستر لازم را جهت رشد نهال بيدارى فراهم نمايند.
س:3- به نظر شما فرهنگ شهادتطلبى و وحدت اسلامى در به ثمر نشستن نهضت بيدارى اسلامى چه جايگاهى دارد؟
هيچ حركت و نهضتى را نمىتوان در تاريخ مشاهده نمود كه با نشستن و عدم مجاهدت، به پيروزى دست يافته باشد، فرهنگ شهادتطلبى در اسلام، اوج مجاهدتى را نشان مىدهد كه پيروزى بر دشمن را نه تنها به ارمغان مىآورد بلكه خود نيز اوج پيروزى است و ارمغانى است كه شهيد به آن دست مىيابد و هيچ نهضت و جنبشى بدون بسيج تمام نيروهاى خود موفق نشده است و نهضت اسلامى نيز در صورتى كه برخوردار از وحدت و همدلى امت اسلامى نشود، اميد به موفقيت آن نمىتوان داشت.
س:4- علت اصلى تأكيد امام خمينى بر وحدت كلمه را در چه مىدانيد؟
امام خمينى (رح) با توجه به آن كه رهبرى انقلاب اسلامى ايران را عهده دار بودند به اهميت اين نكته واقف بودند كه بدون بسيج تمام نيروها نمىتوان به پيروزى رسيد و از آسيبها محفوظ ماند، لذا فلسفه تاكيد ايشان بر وحدت كلمه، به خاطر تاثيرى است كه وحدت در پيروزى و حفظ نهضت انقلاب اسلامى دارا مىباشد.
س:5- عملكرد جمهورى اسلامى ايران را درباره نهضت بيدارى اسلامى و اتحاد جهان اسلام چگونه ارزيابى مىكنيد؟
ناظران آگاه معتقدند در صورتى كه انقلاب اسلامى ايران در صحنه داخلى و خارجى بتواند چهرهى موفقى از هويت اسلامى خود ارائه دهد و ايران اسلامى تجلىگاه ارزشهاى دينى شود، به طور حتم بيدارى اسلامى را استمرار و قوت خواهد بخشيد و الگوى مصلحان و بيدارى اسلامى واقع خواهد شد كه اين بسته به همت و عملكرد مسئولان نظام جمهورى اسلامىمان دارد كه با چه تدابيرى حافظ هويت ايران اسلامى خواهند بود، نكته ديگر اين است كه انقلاب اسلامى مىتواند با پيشگامى در وحدت آفرينى و اعتدال در فكر، پايگاه آموزشى و خبر رسانى مناسبى براى جريان بيدارى اسلامى واقع گردد و منتظر آن نماند ديگران كه در بستر تعصب گرفتار آمدند از خود اعتدالى نشان دهند.
س:6- مسلمانان خراسان جنوبى كه آرزوى ديرينهشان با استان شدن برآورده شد در روند بيدارى اسلامى چه نقشى مىتوانند داشته باشند؟
مسلمانان منطقه قهستان اعم از شيعه و سنى مىتوانند با درك رسالت جهانى و منطقهاى خود نقش سازندهاى در جريان بيدارى اسلامى آن هم در سايه همدلى و وحدت ايفا كنند.
چون منطقه از ابعاد مختلف تاريخى، جغرافيائى و پتانسيلهاى موجود فكرى زمينه آنرا دارد كه گامهاى مؤثرترى در شرق دنياى اسلام ايفا نمايد وبار ديگر شخصيتهاى سازندهاى همچون علامه عبدالعى بيرجندى، علامه قهستانى، حكيم نزارى و بهرامشاه و... را به جهان اسلام تقديم كند.
به قول اقبال لاهورى «برق سينا در قهستان تو هست»
مشروط به آنكه انسانهاى خلوت گزيده از كنج خلوت و آرامش عزلت به درآيند.
در قهستان خلوتى ورزيدىئى
رستخيز زندگى ناديدهئى
جان تو بر محنت پيهم صبور
كوش در تهذيب افقان غيور
تا ز صديقان اين امت شوى
بهر دين سرمايه قوت شوى
و جام عشق خدمت گذارى را در قهستان به گردش در آوريم ان شاءاللّه
سرورى در دين ما خدمت گرى است
عدل فاروقى و فقر حيدرى است
سوز صديق و على از حق طلب
ذرئى عشق نبى از حق طلب
خيز و اندر گردش آور جام عشق
در قهستان تازه كن پيغام عشق
س:7- به نظر شما چرا ابرقدرتها با اسلام سر ستيز دارند؟
تفكر اسلامى، طاغوت را برنمىتابد و به همين خاطر نه تنها ابرقدرتها با اسلام سر ستيز دارند بلكه نيمچه طاغوتهاى موجود در دنياى اسلام نيز، تاب تحمل انديشهى يكتا پرستى را ندارند.
نكته ديگر آن كه در دنياى معاصر، طاغوتهاى رشد يافته در مكتب سرمايهدارى به ويژه بعد از فرو پاشى شوروى و كمرنگ شدن انديشه كمونيستى، تنها مكتبى كه پتانسيل تهديد آنها را دارا مىباشد اسلام است.
لذا در جريان خود ساخته 11 سپتامبر، بزرگترين طاغون زمان فرياد جنگ صليبى سر داد اگر چه پس از آن به اشتباه بزرگ خود پى برد. لذا با عذرخواهى و با هويت نامشخص به جنگ اسلام و مسلمانان آمدند و «و مكروا و مكراللّه و اللّه خير الماكرين»
0 نظرات شما:
Post a Comment