Jul 11, 2007

حقوق همسر




مولانا نذير احمد سلامى‏
استاد حوزه و دانشگاه‏
(و عاشرو هن بالمعروف) و قال رسول اللّه« استوصوا بالنساء خيرا »
در اسلام علاوه بر نفس و وجود هر انسانى كه حقوقى را داراست و مى‏بايست از سوى صاحب نفس رعايت شود، خداوند و بندگانش نيز داراى حقند كه با عنوان «حقوق انسان» و «حقوق العباد» از آن ياد مى‏شود.
معمولا كوتاهى در «حقوق اللّه» با توبه، استغفار در هر مقطعى كه انسان متوجه شود قابل جبران است و با انابت و تضرع به درگاه الهى، مورد عفو و بخشش الهى واقع مى‏شود، اما كوتاهى در «حقوق العباد» تا صاحبان حق، حقوق خود را نبخشند و يا حقوق آنان پرداخت نگردد قابل جبران نيست و آلودگى گناه آن از انسان دور نمى‏گردد.
متأسفانه، حقوق بندگان به ميزان اهميتى كه دين مبين اسلام براى آن قايل است، به همان ميزان مورد غفلت قرار گرفته، و اغلب مسلمانان فقط چند رفتار عبادى همچون نماز، روزه، حج، زكات، ذكر، تسبيح و تلاوت را هدف دين مى‏دانند و حقوق بندگان و بسيارى ديگر از حقوق اجتماعى و موازين معاشرتى را خارج از دين تلقى مى‏كنند يعنى اگر در اين بعد كوتاهى شود، احساس اينكه مرتكب گناه شده‏اند، را ندارند. از باب مثال گناه غيبت و شراب از لحاظ جرم شرعى تفاوتى با هم ندارند ولى اگر شخصى آشكارا شراب بنوشد، هر مسلمانى كه رابطه با دين دارد او را مورد نكوهش قرار مى‏دهد. اما چنين عكس العملى درباره كسى كه غيبت مى‏كند، صورت نمى‏گيرد و نگرشى منفى كه مسلمان با شراب نوشى دارد با غيبت و غيبت كننده ندارد بلكه بر عكس غيبت كردن را نوعى زيركى و هوشيارى تلقى مى‏كنند.
حال آنكه غيبت علاوه بر اينكه گناه كبيره و به مشابه خوردن گوشت برادر مرده است. از جمله حقوق عباد است كه هرگز با ندامت و توبه جبران نمى‏شود.
چنانكه رسول خدا« در باب فردى كه در عبادت كوتاهى ننموده بود ولى رفتارش با همسايگان او بد بود فرمودند: او به دوزخ خواهد رفت. و در مورد فردى كه رفتارش با همسايگان و مردم خوب بود فرمودند: او به بهشت خواهد رفت.
موقعيت زن پيش از اسلام
قبل از اسلام و پيش از بعثت رسول اكرم« و پياده شدن تعليمات اسلامى زن موجودى تلقى مى‏شد كه هيچگونه ارزش انسانى نداشت و هيچ بهائى در جاهليت پيش از اسلام براى آن قائل نبودند و عينا مانند حيوانات با زن رفتار مى‏شد، و هيچ حق انسانى به او تعلق نمى‏گرفت. در خانواده‏اى كه نوزاد دختر زاده مى‏شد اولياى آن و سرپرست خانواده در برابر ديگران احساس شرم مى‏كرد و در نهايت تصميم به زنده به گور نمودن او مى‏گرفت كه قرآن چنين رفتار آنان را توصيف مى‏كند: «و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو كظيم يتوارى من القوم من سوء ما بشر به ايمسكه على هون ام يدسه فى التراب... »
بعثت رسول اكرم صلی الله عليه وسلم سرآغاز تحولى نوين در موقعيت زن
رسول اكرم صلی الله عليه وسلم مردم دنيا را براى نخستين بار از حقوق زنان آگاه نمود و فرمان صريح صادر كرد تا با خانم‏ها به خوبى رفتار شود (و عاشروهن بالمعروف) در اين آيه به تمام مسلمانان خطاب شد تا با خانم‏ها و همسران خود رفتار نيكو داشته باشند و آنان را مورد اذيت و آزار قرار ندهند، آيه مذكور در ارتباط با حقوق همسران به مثابه قانون اساسى است و ساير رهنمودها و تعليمات رسول اكرم« پيرامون حقوق زنان را مى‏توان شرح و تفصيل و تفسير آيه فوق تلقى نمود. كه رسول اللّه« با رفتار، اعمال و گفتار خود عملا آيه مذكور را تفسير نموده وبا بيان شيوايش فرمود: «خياركم خياركم نساءهم و انا خياركم نسائى» (بهترين شما كسانى هستند كه با همسران خود بهتراند و من پيامبر« بهترين شما نسبت به همسران خود هستم‏ -ترمذى حديث 1172باب حق المره على زوجها) - رسول اللّه صلی الله عليه وسلم حقوق زنان را به اندازه‏اى مورد تأكيد قرار داده‏اند كه هر كدام از محدثين در كتب روائى، بابى را اختصاص به حقوق زنان و نقل سخنان پيامبر اكرم صلی الله عليه وسلم پيرامون حقوق زنان داده‏اند. حضرت ابوهريره‏2 از پيامبر اكرم صلی الله عليه وسلم نقل مى‏كند كه فرمودند: «استوصوا بالنساء خيرا» درباره رفتار نيكو با زنان شما را توصيه مى‏كنم و اين توصيه مرا بپذيريد.
زندگى خانوادگى نخستين پايه تمدن
زندگى زناشوئى و رابطه زن و شوهر بقدرى حساس و قابل توجه است كه قرآن مسايل و احكام جزئى اين بخش از حقوق عباد را با صراحت تمام بيان نموده است و به عنوان اصول ثابت حيات بشر از آن ياد نموده است چون پيوند زناشوئى و رابطه زن و شوهر پايه و اساس تمدن بشرى را شكل مى‏دهد و به خطر افتادن كانون خانواده، نابودى و خلل در نظام اجتماعى را در پى خواهد داشت. اگر حسن رابطه ميان اعضاء خانواده حاكم باشد امور خانه به سمت و سوى صحيح حركت خواهد كرد و فرزندان به نحو شايسته تربيت خواهند شد و اگر فرزندان درست شوند، جامعه شكل گرفته از فرزندان وظيفه شناس و با تربيت جامعه مطلوبى خواهد بود و تمام جامعه بر پايه‏هاى صحيح استوار خواهد شد خداى ناخواسته اگر برنامه خانه و خانواده مختل شود، و حسن رابطه ميان همسر و شوهر حكم فرما نباشد حقوق همديگر را رعايت نخواهند كرد و در نتيجه ميان همسر و شوهر اختلاف و درگيرى رخ خواهد داد كه آثار مخرب و منفى اين عدم هماهنگى و ناسازگارى‏هابر رفتار، روش و تربيت فرزندان تبعات بسيار بدى را بر جاى مى‏گذارد. جامعه‏اى كه از آينده‏سازان تربيت نشده تشكيل گردد چه توقعى مى‏توان از آن داشت؟
دقت در فهم بعضى از سخنان رسول مكرم اسلام
در حديث آمده كه زن از پهلوى چپ انسان آفريده شده، شايسته است كه به معنى و مفهوم صحيح اين حديث توجه شود. رسول اكرم صلي الله و عليه وسلم تشبيه بسيار جالبى را در اين حديث بكار برده‏اند. كه زن از پهلوى چپ آفريده شده است، بعضى مطلب حديث را چنين تفسير كردند كه خداوند متعال نخست حضرت آدم عليه السلام را آفريده و سپس حوا را از پهلوى او خلق نموده است بعضى ديگر از كارشناسان حديث و علوم شرعى حديث مذكور را چنين تفسير كرده‏اند كه رسول اكرم صلی الله عليه وسلم در راستاى تشبيه دادن زن فرموده‏اند كه مثال زن، مانند پهلو است يعنى همانطور كه راست كردن پهلو ممكن نيست و اگر كسى اقدام به راست كردن آن كند، قطعا پهلو خواهد شكست و به عنوان پهلو باقى نخواهد ماند، عينا همين تمثيل در حديث براى زن بكار رفته است فرمود: «ان ذهبت تقصها كسرتها» اگر مى‏خواهى اين پهلو را راست كنى، آن را خواهى شكست. «و ان استقمت بها استمتعت بها و فيها عوج» يعنى اگر مى‏خواهى از آن استفاده كنى، با وصف اينكه كج است ازش استفاده كن. تشبيه بسيار زيبا و شگفت‏آورى است. رسول اللّه صلی الله عليه وسلم فرمودند:
صحت و سلامت زن در همين است كه اندكى كجى و شوخى در او باشد و اگر راست باشد بيمار است.
آنچه در حديث آمده نكوهشى براى زن تلقى نمى‏شود اگر چه برخى اين تمثيل و تشبيه را در نكوهش از زن بكار مى‏برند يعنى اينكه زن از پهلوى كج خلق شده است لذا اساس او بر كجى است.
اصل مطلب اين است كه مرد با خصوصيات و ويژگيهاى مخصوص خودش آفريده شده و زن نيز ويژگيهاى خاص خود را داراست و سرشت هر دو با يكديگر متفاوت است. بدليل تفاوت موجود در فطرت هر يك ، لذا هر كدام ديگرى را خلاف فطرت خود مى‏پندارد و اين امر نه در حق مرد عيبى است و نه در حق زن. لذا فطرت و سرشت زن ايجاب مى‏كند كه‏اندكى كجى وناز دراو باشد.
آيا مى‏شود كجى پهلو را نقص يا عيبى تلقى نمود؟ زيرا خلقت و فطرت پهلو مقتضى اين است كه كج باشد اينجا است كه رسول اكرم« مى‏فرمايد: اگر خوى و خصلتى در زن وجود دارد كه بر خلاف ميل و مزاج شما است و بخاطر وجود اين خصلت شما زن را كج مى‏پنداريد، نبايد از وى نكوهش كنيد و او را مورد ملامت و سرزنش قرار بدهيد بلكه چنان به خود بباورانيد كه اين كجى خواسته فطرت و سرشت او است و اگر خواسته باشيد اين مقدار كجى را با قهر، خشونت و تنبيه از بين ببريد، پيامد و تبعاتش بدتر از اين مى‏شود لذا اگر مى‏خواهيد از زن بهره ببريد و با او معاشرت كنيد، با تحمل مقدار كجى از وى بهره ببريد.
ريشه ناهنجارى‏هاى خانوادگى
رسول اكرم« كه روانشناس و مزاج شناس امت بودند و بيش از هر شخص ديگر آگاه و دانا به انگيزه‏هاى روحى و روانى مرد و زن بودند، ريشه اختلافات خانوادگى را چنين معرفى كردند و فرمودند: اساس و پايه ناهنجاريهاى زندگى ازدواج، نهفته در اين امر است كه شوهر مى‏خواهد همسر در هر چيز آنطور باشد كه خود او هست اما همسانى در هر چيز و هر خوى و خصلت ميان زن و شوهر ممكن نيست و اگر شوهر خواسته باشد با فشار اين همگونى و همسانى را به وجود بياورد ممكن است پيوند و رابطه زناشوئى بگسلد و گسستن اين پيوند تبعات بسيارى بدى را براى خانواده طرفين ببار خواهد آورد. لذا اين اندك كجى در وجود زن نه نقص و عيبى تلقى مى‏شود و نه از آن گريزى است، بايستى تحمل شود و با تاكتيك‏ها و روشهاى محبت‏آميز مهار شود

0 نظرات شما: